Na Podpoľaní šplhá na popredné miesto. Stáva sa čoraz populárnejšou. Prepadol jej nejeden športový nadšenec. Cyklistika v súčasnosti dostáva celkom nový rozmer.
Zakladatelia cykloobchodu a požičovne Cyklology v Detve porozprávajú o ich zámere zvýšiť povedomie ľudí o cyklistike, ale aj o tom či si vedia predstaviť budúcnosť v športe na elektrických bicykloch. Róbert navyše odhalí niečo málo zo svojho súkromia a porozpráva o jeho cyklistickej kariére ako športovca, ktorý na Podpoľaní pozná aj tie najskrytejšie cyklistické chodníčky.
Róbert, hneď na úvod prezraď, je cyklistika drahý šport a povedzme, že nemá cenový strop?
Strop určite nemá. Samozrejme, nehovoríme o víkendovom hobby jazdení, prípadne ak považujeme bicykel za dopravný prostriedok, ktorý nás prepraví z bodu A do bodu B, takú „horibilnú“ sumu do toho vložiť nemusíme. Stretávam sa s tým, že niektorí ani nevedia na čom jazdia, nanajvýš povedia, že majú biely bicykel s tenkými kolesami. Iná vec je, ak cyklistiku berieme športovo. Pre komfortnú a zážitkovú jazdu potrebujeme na bicykli a aj čo sa týka príslušenstva neustále vylepšovať množstvo komponentov. Povedal by som, že je to už časom taká závislosť. To je to isté, ako keď nazrieme hlbšie do ktorejkoľvek problematiky a stávame sa väčším znalcom. Už nám skrátka nestačí to elementárne náčinie a radi skúšame možnosti vyššej kvality.
S Tomášom Králikom, rovnako dobrým športovcom, ste otvorili Cyklology – cyklopredajňu a servis. Akí zákazníci sú vaša cieľová skupina?
Cyklistický trh je taký, že percento športovcov je omnoho nižšie ako tých čo to berú ako hobby. Vyberáme vždy kvalitný tovar, aby sme si udržali štandard. Budeme sa však snažiť učiť ľudí, že cyklistika nie je len ísť do obchodu, zamknúť bicykel, nakúpiť a ísť domov. Bicykel môže byť nástroj pre vyčistenie si hlavy a dobitie bateriek. Rovnako tak sa snažíme zákazníkom v predajni ponúknuť kvalitné služby, aktuálne ponúkame chutnú Frišnú kávu, ktorú odoberáme z lokálnej pražiarne v Detve.
Laikovi sa môže zdať, že cyklistika je nepohodlný šport, kedy v sedle doslova celé hodiny trpí. Dokáže tieto nepríjemné pocity v sedle prekonať radosť z výhľadov a pobyt na čerstvom vzduchu alebo je to celé mýtus a jazdu dokáže ovplyvniť výber bicykla?
V zásade platí, že cyklistika je o nohách a o hlave. Bicykel je nástroj, ktorý nám to celé môže spríjemniť a uľahčiť, alebo naopak. Poznám však veľa vynikajúcich cyklistov, ktorí majú jednoduchý bicykel a dokážu podávať neskutočné výkony. Musíme sa na cyklistiku pozerať komplexne, ako na tréning, tak na techniku a v závere aj na vybavenie.
Apropo, v súčasnosti množstvo ľudí hľadá pôžitok z bicyklovania jednoduchšou cestou a objavuje čaro v bicykloch s pomocným motorčekom, tzv. e-bikoch. Vidíš budúcnosť cyklistiky uberať sa práve týmto smerom?
E-biky sa prirodzene doťahujú na klasické bicykle. Za mňa bude v budúcnosti pomer oboch typov bicyklov adekvátne vyvážený. Prax je väčšinou taká, že ľudia sa najskôr rozhodnú vyskúšať e-bike a polovica z nich presedlá do športovej cyklistiky. Skúsia objavovať prírodu v sedle bez pomocného motora. Čo sa však budúcnosti týka, vidím tu krásnu paralelu medzi stmelením celých rodín. Muž, cyklista, ktorý by rád zobral manželku a deti na výlet môže trénovať na klasickom bicykli a rodine zabezpečí e-bike. Vychutnajú si tak príjemný cyklovýlet a prejdú omnoho viac kilometrov. Vidím to na príklade mojich rodičov, ktorí by na bicykloch nikdy predtým nešli 50 kilometrov, no odkedy majú e-bike urobia takúto vzdialenosť a prídu vysmiatí.
Súčasná pandemická situácia nepraje osobnému kontaktu a rovnako tak nenahráva do kariet ani organizátorom cyklistických podujatí. V poslednom období sa objavili už aj preteky na trenažéroch vo virtuálnom svete. Čo si o tom myslíš?
Dobre si to môžeme predstaviť na princípe počítačovej hry. Realitu to určite za žiadnych okolností nenahradí. Cyklista si takýmto spôsobom vie spríjemniť čas, možno oživiť tréning. Ale povedzme si to tak, že aktuálne doma trávime veľké množstvo času a poznám veľa skvelých cyklistov, ktorí na trenažéri nevydržia ani hodinu. Cyklistika mi dáva pocit slobody a v uzatvorenom priestore to ani ten najlepší simulátor nenahradí.
Hovorí sa, že je ideálne, ak je práca zároveň koníčkom. Ako vieme, cyklistika je súčasťou tvojho osobného života. Je novootvorená predajňa a servis Cyklology tvojim a Tomášovým splneným snom?
V prvom rade, na Podpoľaní žijeme v komunite cyklistov a uvedomujeme si aký je potenciál tohto regiónu. Rovnako vieme, čo v regióne chýba. Nápad založiť Cyklology bol od začiatku založený na kvalite. Prinášame ľuďom to, čo nenájdu ani vo väčších mestách. Koniec-koncov komunita športovcov na Podpoľaní je veľmi silná a častokrát sa nám stane, že si ľudia k nám neprídu kúpiť nový bicykel, oni len prídu tráviť čas, podebatovať a vypiť si kávičku.
Načrtol si, že patríš do komunity cyklistov na Podpoľaní. Prezraď nám, akú komunitu máš na mysli?
Pred približne tromi rokmi sme na Podpoľaní založili skupinu Cyklisti Detva. Vytvorili sme si miestnu cyklistickú ligu, ktorú si aj bodujeme. Prevažne fungujeme na pretekoch, ktoré si sami raz v týždni organizujeme. V praxi to vyzerá tak, že sa najčastejšie v utorok po práci stretneme a odjazdíme vopred dohodnutú trasu. Nezáleží na tom, či sme dvaja, piati alebo som sám. Padne pomyselný výstrel a šliapeme. Prvý vyhráva a pripíšu sa mu body. Je veľmi príjemné byť súčasťou komunity ľudí, ktorí zdieľajú nadšenie pre to isté čo aj vy.
Takže na Podpoľaní už si toho zo sedla bicykla pravdepodobne videl pomerne dosť. Sú miesta a trasy, ktoré Ťa nikdy neomrzia?
Tu stačí len jedno slovo, ktoré hovorí za všetko: POĽANA. Poľana z východu, zo západu, z juhu…Každá jedna moja trasa na horskom bicykli prechádza časťou Poľany. Častokrát sa vyberiem na Detviansku Hutu, kde sa ľahko po cyklotrase dostanem aj z Detvy. Podpoľanie je tak čarovné, že sa z jedného kopca môžete prehupnúť na druhý. V predajni vieme zákazníkovi s radosťou odporučiť trasu v našom regióne. Už je len na konkrétnom človeku, či chce Poľanu vidieť z diaľky alebo chce byť na nej.
Spomenul si prepojenie cyklotrás v regióne. Na Podpoľaní je pre návštevníkov pripravených viac než 300 km značených cyklotrás a množstvo miestnych cestičiek. Považuješ Podpoľanie za bezpečný región alebo má človek radšej zvoliť spoznávanie prírody na horskom bicykli mimo civilizáciu?
Sme mladá cyklistická krajina a Slováci musia na cyklistiku ešte dospieť. V zahraničí sa mi nikdy nestalo, že by boli vodiči neohľaduplní, mám však pocit, že na Slovensku vie s rešpektom obehnúť cyklistu len ten vodič, ktorý je cyklista sám. Snažím sa prízvukovať jediné, ak obiehate bezbranného človeka chráneného na bicykli len prilbou, obiehajte ho tak akoby to bolo vaše dieťa. Keď začneme medzi sebou prejavovať rešpekt, dokáže byť cestná cyklistika obrovským zážitkom. Na druhú stranu aj horská cyklistika má svoje úskalia. V lese nie sú autá, ale musíme zdolávať technicky náročnejší terén. Keď si zoberieme pre a proti, nedokážem jednoznačne posúdiť čo je bezpečnejšie. Jedno viem určite, že cyklistika na Podpoľaní je nádherným zážitkom ako zo sedla môžete objaviť kraj s bohatou históriou, jedinečnou ľudovou kultúrou a unikátnymi prírodnými zaujímavosťami.
Recenzie
Nikto zatiaľ nepridal hodnotenie.